Cinema and other media

Understanding new audiovisual media 3

reji-logo

Understanding New Audiovisual Media (Daniel Tubau) Read first: (1) Why the Seventh Art? and (2) Audiovisual extensions

When it began, cinema depended too much on theatre and did not make the most of all the possibilities it could offer as a new medium: to direct a film was just like shooting a theatre play. The camera’s point of view was that of a spectator in a seat, it could even be said that the reception was more passive since attention did not divert once while still noticing everything that was happening before it.

Little by little, directors discovered that cinema had no reason to copy theatre and that a camera could move even though actors did not. Another great advantage of cinema compared to theatre concerns the settings. Each scene can take place in a different location: in a street, a house, a great hotel, a boat, in a train.

Presentación del proyecto A (Alpha) de Stathis Athanasiou.

A (Alpha) de Stathis Athanasiou.

According to McLuhan, it’s around 1930 that film, a fully-fledged medium, completely mastered its force of expression, after what it regressed and went back to its origins, drawing once again inspiration from theatre. Sound is the reason for this regression. Indeed, until then, no one had to deal with dialogues, since all that actors needed were a few directives to set the tone, thus conveying the impression that they talked about love or hatred. The scenario, in its current form, was born thanks to sound films, which have in return been altered by the scenario.

To be continued…


lasparadojasThis article is a selection of passages taken from my book, The scriptwriter’s paradoxes: rules and exceptions in the practise of a scenario (Las paradojas del guionista, Alba Editorial, 2007) aimed at people interested in scriptwriting, and narration in general. The book explores the different theories and manuals existing on the subject, while listing forty paradoxes with which a scriptwriter might be faced.

Web page: Las paradojas del guionista
Amazon

ficha-danieltubau-en


The scriptwriter’s paradoxes

Why the Seventh Art?

Understanding new audiovisual media 1


Leer Más
Audiovisual extensions

Understanding new audiovisual media 2


Leer Más
Cinema and other media

Understanding new audiovisual media 3


Leer Más
Cinema and comics

Understanding new audiovisual media 4


Leer Más
Cinema and literature

Understanding new audiovisual media 5


Leer Más
Cinema and television

Understanding new audiovisual media 6


Leer Más
The new audiovisual media

Understanding new audiovisual media 7


Leer Más
Interactive television

Understanding new audiovisual media 8


Leer Más
A fascination for the tool

|| Understanding new audiovisual media 9


Leer Más

Other posts

Las 38 paradojas del libro y algunas más

Las 38 paradojas del guionista (y algunas más)

Leer Más
Decir que no se deben dar normas es dar una norma
Paradoja nº1

Leer Más
El medio es y no es el mensaje

Paradoja nº2


Leer Más
Causas sin efecto y efectos sin causa
Paradoja nº3

Leer Más
El guionista debe trabajar para que su trabajo no se note
Paradoja nº4

Leer Más
Se debe proporcionar información sin que parezca información
Paradoja nº5

Leer Más
La mejor manera de mostrar algo es no mostrarlo nunca del todo
Paradoja nº6

Leer Más
Promete pero no cumplas
Paradoja nº10

Leer Más
Todos los métodos son buenos, incluso los malos

Paradoja nº27


Leer Más

Reglas y excepciones (Las paradojas del guionista)

La infidelidad del guionista

Leer Más
Las reglas del juego en Shakespeare

Leer Más
El autor y sus personajes

Leer Más
Macbeth y las tres brujas

Leer Más
Las formas narrativas… no narrativas

Leer Más
Will Eisner y Orson Welles

Leer Más
Potencia y acto en Shakespeare

Leer Más
Las paradojas del guionista (y de cualquier otra persona)

Leer Más
Excalibur , entre las leyes del mito y las del guión

Leer Más
El viaje del héroe

Leer Más
Hana y la verdad verosímil

Leer Más
Cambiar de tema para aprender mejor

Leer Más
Manera de leer Principios de filosofía y otros libros

Leer Más


Share

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *